OMEGA-3 MASTNÉ KYSELINY - POMÁHAJÍ NEBO ZABÍJÍ?

Snižují krevní tlak i riziko výskytu ekzémů. Dlouhou dobu se také věřilo, že mohou pomoci v boji s rakovinou. Některé výzkumy z poslední doby však ukazují, že jejich užívání riziko rakoviny naopak zvyšuje. Jak je to doopravdy?

Co jsou Omega-3 kyseliny
Jde o skupinu nenasycených mastných kyselin (PUFA), kterým jsou připisovány léčivé účinky a jsou důležité pro lidský metabolismus. Omega-3 mastných kyselin existuje celá řada. Ty nejdůležitější jsou eikosapentaenová (EPA), dokosahexaenová (DHA) a alfa-linolenová (ALA). Patří mezi esenciální mastné kyseliny a jsou pro zdraví člověka nezbytné. Tělo si je však nedokáže vytvořit samo, proto je přijímáme formou stravy či potravinových doplňků.  

ALA
Je to látka, která je v mateřském mléce. Vyskytuje se v několika druzích oleje, například sójovém, řepkovém nebo lněném. Je nezbytná pro stavbu buněčných membrán a nervové soustavy. Její dostatečný příjem je nezbytný při prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Je zdrojem energie a má protizánětlivé účinky.

EPA
Nachází se v rybím oleji, který se získává z čerstvých jater některých ryb. Nejčastěji jimi jsou tresky. Je především v dětství nezbytná pro správný mentální vývoj, který ovlivňuje celý život dítěte. Je důležitá pro paměť i vývoj nervů a oka.

DHA
Hraje stejně důležitou roli jako EPA ve vývoji dětského mozku. Je nezbytnou látkou pro rozvoj pohybových a kognitivních schopností i pro zrak.   

Omega 3 živočišného původu najdeme hlavně v tučných rybách, jako je losos, tuňák, makrela, sardinky, sleď, pstruh, či v mořských mlžích a korýších (krilový olej).

Z rostlinných zdrojů jsou na ALA nejbohatší semínka, lněný, řepkový, olivový a sójový olej, ořechy (makadamové, kešu, para, vlašské, 
lískové). Vyskytuje se i v tmavé listové zelenině.

omega 3 mastne kyselinyPříznaky při nedostatku

  • únava
  • suchá pokožka
  • lámavé nehty a vlasy
  • zácpa
  • časté nachlazení
  • deprese
  • bolesti kloubů
  • špatná paměť

Obsah Omega 3 kyselin v mořských plodech 100 g

  • losos atlantský (vařený, pečený)    1,8 g
  • ančovička (konzervovaná v oleji)    1,7 g
  • sardinka (konzerva v rajském protlaku)    1,4 g
  • sleď (naložený v láku)    1,2 g
  • makrela (vařená)      1,0 g
  • pstruh duhový (vařený)      1,0 g
  • mečoun (vařený)      0,7 g
  • tuňák (konzervovaný ve vodě)      0,7 g
  • platýs (vařený)      0,4 g
  • treska (vařená)      0,1 g
  • mušle (vařená)      0,7 g
  • ústřice      0,5 g
  • garnát (vařený)      0,3 g

Význam
Pro lidský organismus mají Omega-3 velmi široký význam. Kromě vlivu na duševní vývoj, nervovou soustavu a obranyschopnost organismu mají vliv na prevenci srdečně-cévních onemocnění, snížení krevního tlaku, cholesterolu, cukrovky a podle některých studií mohou pomoci i v prevenci Alzheimerovy choroby.

Snižují vysoký krevní tlak
Výzkumy z athénské univerzity Harokopio a z nemocnice Laiko naznačují, že strava obohacená o lněný olej, který je významným zdrojem ALA, zřejmě významně snižuje krevní tlak, a to až o 6 %.

Vědci prováděli testování na 59 mužích s průměrným věkem 53 let se zvýšenou koncentrací lipidů a zvýšeným tlakem. Náhodně byli rozděleni do dvou skupin s odlišným druhem potravy. Jedno jídlo v jedné skupině bylo s přídavkem 8 gramů lněného oleje (bohatý na Omega-3 ALA) a druhé jídlo ve druhé skupině s přídavkem světlicového oleje (obsahující linolovou kyselinu Omega-6). U skupiny mužů s jídlem obohaceným o lněný olej byly zaznamenány poklesy krevního tlaku.

omega 3 mastné kyseliny potlačují poporodní depreseV těhotenství snižují riziko výskytu ekzému
Vědci zjistili, že přijímání omega-3 v těhotenství snižuje u dítěte riziko vzniku ekzému a vzniku alergie na vejce, a to až o třetinu. Tyto poznatky pocházejí z výsledků jedné z největších klinických studií australské univerzity. Výzkumu se v Austrálii účastnilo přes 700 těhotných žen, u kterých se sledovalo, zda příjem omega-3 sníží hladinu imunoglobulinu E (IgE). Ten je spojován právě se vznikem ekzému nebo potravinových alergií u dětí.

Dosažené výsledky ukázaly, že těhotné ženy trpící alergií či žijící v průmyslových oblastech díky příjmu 1 g Omega-3 v průběhu druhé poloviny těhotenství jsou schopné snížit riziko vzniku atopického ekzému či atopické dermatitidy u svého dítěte v prvním roce jeho života. Tyto děti měly o 36 % nižší riziko vzniku ekzému, o 38 % nižší riziko citlivosti na vaječnou bílkovinu a také o 50 % nižší riziko vzniku alergie na vaječnou bílkovinu.

Potlačují poporodní deprese
Velkou zajímavostí těchto výzkumů je i poznatek, že užívání Omega-3 v těhotenství má velký význam při možném potlačení poporodní deprese. Těhotné ženy by měly dbát zejména na dostatečný přísun DHA, jelikož během těhotenství si plod bere velké množství této látky z těla matky, což může 'vyvolat právě poporodní deprese.  

Snižují riziko makulární degenerace sítnice
Většina studií ukazuje, že konzumace Omega-3 v rybím tuku má preventivní účinek na vznik makulární degenerace sítnice (VPMD). Studie z London School of Hygiene & Tropical Medicine ukazuje, že toto riziko onemocnění snižuje až o 70 %. Výzkumy potvrdily, že Omega-3 (zejména DHA) hrají důležitou roli ve vrstvě nervových buněk v sítnici, a její užívání může poskytnout ochranu před vznikem VPMD.

Vědci zkoumali 105 osob ve věku 65 let s vlhkou formou VPMD a 2 170 zdravých. Porovnávali jejich stravovací zvyklosti pomocí dotazníku. Ti, co konzumovali minimálně jednu porci tučného rybího masa týdně, měli 50% snížení rizika vzniku vlhké formy VPMD oproti lidem, kteří ryby tak často nekonzumovali. U lidí, jejichž příjem DHA a EPA byl minimálně 300 mg denně, byla navíc pravděpodobnost vzniku vlhké formy VPMD o 68–71 % nižší než u těch, jejichž příjem omega-3 byl nižší.

omega 3 mastné kyseliny a vliv na rakovinuKardiovaskulární onemocnění
Naopak se zjistilo, že kvůli užívání omega-3 mastných kyselin měli pacienti významně nižší hladinu triglyceridů v krvi, což je přínosné v rámci prevence kardiovaskulárních onemocnění.

Nezabrání crohnově chorobě
Klinické studie ukazují, že podávání Omega-3 mastných kyselin relapsu nemoci nezabrání o nic lépe než placebo. Vědci z University of Western Ontario Kanada uspořádali dvě randomizované, dvojitě zaslepené, placebem kontrolované studie pacientů s Crohnovou chorobou, přičemž index aktivity onemocnění (CDAI) těchto pacientů byl nižší než 150. Užívání omega-3 mastných kyselin se jako prevence relapsu Crohnovy choroby ukázalo jako neúčinné.

Vliv na rakovinu
Omega-3 mastné kyseliny mají sice mnoho pozitivních účinků na zdraví člověka, ale jejich užívání může i vážně ohrozit lidské zdraví. Nejnovější výzkumy totiž uvádějí, že zvýšený příjem Omega-3 mastných kyselin zvyšuje riziko vzniku rakoviny prostaty, a to až o 40 %. Právě rakovina prostaty je přitom velmi rozšířené onemocnění, které pro váhavost pacientů bývá poměrně pozdě odhaleno. Zatím není ale jasné, proč vysoké hladiny Omega-3 mastných kyselin riziko vzniku rakoviny prostaty zvyšují.

Rakovina prostaty
Studie amerického Národního ústavu pro výzkum rakoviny tvrdí, že při konzumaci Omega-3 kyselin z mořských ryb může stoupnout až o 40 % nebezpečí rakoviny prostaty.

Neznamená to však, že Omega-3 kyseliny jsou nějak závadné, ale že mastné kyseliny mají na tělo větší vliv, než se doposud myslelo. Živiny, které obvykle nacházíme v rybách, sice mohou působit protizánětlivě, ale také mohou vyvolat oxidační poškození DNA v buňkách.

Studie
Během výzkumu se měřila hladina omega-3 kyselin v krvi u 800 mužů trpících rakovinou prostaty a zároveň i u 1 300 zdravých mužů. Z krve nemocných se při rozboru ukázalo, že výskyt omega-3 kyselin EPA, DPA a DHA obsažených v rybím oleji byl u nich vyšší. Podle výzkumníků by muži, kteří mají v rodině výskyt rakoviny prostaty, měli s lékařem konzultovat vhodnost konzumace potravinových doplňků z rybího tuku a omezit jejich příjem (ne ho vynechat úplně).

omega 3 mastné kyseliny doplněk stravyHB tip: 
Prospěšný doplněk stravy z čistě přírodních zdrojů VitaePro má v porovnání s konkurencí nejvyšší poměr DHA kyselin oproti EPA. Seženete za 698 Kč / 60 tobolek na www.vitaepro.cz

Názor odborníka: Mohou podle vás Omega-3 způsobovat rakovinu?
 
„V současné době převládá názor, že omega-3 mastné kyseliny jsou pro zdraví důležitější než omega-6. Základním pravidlem je, že bychom měli tyto kyseliny konzumovat v poměru 1 : 1, zatímco ve skutečnosti je prý konzumujeme v poměru 1 : 20. Každému proto prospěje, když konzumaci omega-3 zvýší. Mastné kyseliny jsou součástí nesmírně složitých interakcí v lidském těle, nejsou pouze zdrojem energie, ale i stavebními složkami membrán, hormonů a regulačních enzymů. Je proto pochopitelné, že významně zasahují do regulace karcinogenních procesů. Badatelé a lékaři po celém světě se pokoušejí zastavit tsunami zhoubného bujení i kardiovaskulárních onemocnění a studují každou slibnou možnost. Klinické experimenty a epidemiologické studie s lidmi jsou však vždy ovlivněné celou řadou možných variabilních komponent, které vstupují do hry a které nám jsou stále skryté. Stačí si přečíst pouze názvy více než 2 000 vědeckých prací, které nabízí databáze PubMed na heslo omega-3 a rakovina, abychom viděli, že omega-3 se pro většinu badatelů stále jeví jako potenciální nástroj, který má schopnost nedovolit karcinomům, aby v lidském těle vznikly. Avšak objevují se i velké studie, které upozorňují, že vyšší hladina omega-3 PUFA v krvi znamená vyšší riziko rakoviny prostaty. Moje rada proto zní: všeho s mírou, jezme zdravě a rozmanitě; nemusíme konzumovat každý týden půl kila lososů z arktických vod a sklenici oleje z krilu, ale od každého trochu nám zcela jistě prospěje. Měli bychom si vzít poučení z toho, že i superzdravé beta-karoteny podávané ve Finsku tisícovkám dobrovolníků kvůli prevenci rakoviny dokázaly zvýšit výskyt karcinomů plic a studie ATBC musela být ukončena. Mrkev je přesto stále zdravá potravina.“ prof. RNDr. Anna Atrunecká, DrSC.

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: omega 3, mastné kyseliny, vliv omega 3 kyselin na rakovinu, obsah mmega 3 kyselin v mořských plodech

NYCE 1140x100 2