MOZEK POD LUPOU - JAKÉ PALIVO POTŘEBUJE?

Strava je důležitá pro celé tělo, mozek nevyjímaje. Ovšem některé potraviny svědčí naší „mozkovně“ víc než jiné. Jak si pomoci, aby nám hlava lépe fungovala?

jake palivo potrebuje nas mozek1. Zázračný elixír

Jedním z nejvýznamnějších objevů výživy mozku je bezesporu kyselina listová. Patří do skupiny vitaminů B, které jsou obsažené hlavně v čerstvé zelené zelenině, natích (pažitka, petržel), v kvasnicích, játrech, luštěninách, brokolici či květáku.

STUDIE: Vědci z londýnské Kings College nazvali kyselinu listovou zázračným elixírem. Během výzkumu podávali těhotným ženám stravu složenou z tučných ryb a potravin bohatých na vitaminy skupiny B a došli k závěru, že mozek plodu se díky tomu optimálně vyvíjí. Ke studii připojili i období kojení a bylo tak prokázáno, že děti s genem FADS2 (je jich asi 90 %) jsou díky mateřskému mléku v průměru o 7 bodů inteligentnější než děti nekojené. Tento gen podle nich ovlivňuje metabolismus polynenasycených mastných kyselin (takzvaných PUFA), které se v mozku hromadí během prvních měsíců po narození a významně ovlivňují růst nervových zakončení a vývoj mozku.

2. Vývoj a boj

Celoživotně jsou pro náš mozek důležité esenciální mastné kyseliny omega-3 a omega-6, obsažené především v mořských rybách, lněném semínku, olivovém, kukuřičném, konopném a slunečnicovém oleji. Najdeme je i v pšeničných klíčcích, sóji a výrobcích z ní či ve světlici barvířské. Jsou nenahraditelným prvkem pro tvorbu buněčné stěny a slouží k izolaci nervových vláken nejenom v embryonálním stadiu vývoje mozku. Pomáhají proti onemocnění rakovinou a Alzheimerovou chorobou.

STUDIE: Bylo zjištěno, že Tuk-1 gen škrkavky C. elegans dokáže konvertovat mastné kyseliny omega-6 v omega-3. Člověk ani většina živočichů tuto schopnost nemá. Genetičtí inženýři proto vlepili tento gen do laboratorních myší, které nyní tuto schopnost mají, a pokračují i v dalších studiích. Snaží se gen aplikovat i do domácích zvířat. Je proto možné, že tyto mastné kyseliny budou brzy spotřebitelé získávat z vajec, mléka či masa.

3. Čeho se vyvarovat?

Naopak příčinou zhoršování paměti může být jídlo z rychlého občerstvení. Odborníci z americké univerzity v Ohiu se domnívají, že k tomu může docházet kvůli nedostatku železa ve fastfoodové stravě. To pak vede ke zhoršení paměťových procesů v mozku. Další, co je podle vědců příčinou zhoršení učení, je vysoký obsah tuku a cukru ve stravě. Stres a nedostatek spánku to ještě posilují.

STUDIE: Výzkum provedený na univerzitě v americkém Ohiu srovnával 8 500 dětí, které v průběhu
deseti let jedly pokrmy z rychlého občerstvení, s dětmi, které jedly normální stravu. V závěru studie bylo potvrzeno, že kvůli vysokému příjmu cukru měly děti stravované jídlem z fast foodu horší paměť než ty, které jedly stravu vyváženou.

Lepší paměť zajistí vyvážená strava s dostatkem železa.

4. Dobrá paměť na všechno

Činnost mozku je zabezpečována i RNA bílkovinami, které najdeme v droždí (kvasinky), obilných zrnech, luštěninách a produktech z nich vyrobených – tofu či tempehu. Bílkoviny mají přímý účinek na paměť, na zachycení informací v mozku, jejich podržení a obnovení či celkovou mozkovou činnost. Jejich nedostatek pak vyvolává velké problémy – od špatného soustředění až po různé psychické problémy. Stejným pomocníkem pro činnost mozku, zlepšení paměti či odbourání stresu jsou třeba i ořechy, mandle či jablka.

STUDIE: Výzkum z University of Massachusetts Lowell (UML) naznačuje, že konzumace jablek, popřípadě jablečného džusu pomáhá zlepšení paměti. Jablka obsahují vysoké množství antioxidantů, což vede ke zpomalení stárnutí mozkových buněk.

ostruziny pro lrpsi mozek5. Zajímavé potraviny pro mozek

Ovesné vločky – Posilují mozkovou a nervovou činnost, neboť jsou bohaté na vitamin B, hořčík a cholin. Také obsahují celou řadu esenciálních aminokyselin, např. tyrosin, který je životabudič těla a je základem pro tvorbu dopaminu. Působí příznivě na duševní i tělesnou výkonnost a pomáhají odbourávat stres.

Čokoláda – Studie z roku 2009 zjistila, že 10 g kvalitní hořké čokolády denně napomáhá zpomalovat ztrátu paměti způsobenou věkem. Je to díky obsahu polyfenolů v kakau, které podporují průtok krve do mozku.

Ostružiny – Podle studie Tuftské univerzity z roku 2009 zlepšují schopnost vstřebávat nové informace, a to díky antioxidantům (polyfenolům), které ničí záněty a podporují komunikaci mezi neurony.

Kari – Obsahuje složku příbuznou zázvoru, zvanou turmeric. Ta je bohatá na kurkumin. Podle expertů z Centra pro výzkum Alzheimerovy nemoci z Kalifornské univerzity v Los Angeles dokáže zabránit vzniku Alzheimerovy choroby, a to hned několika způsoby – bojuje se záněty a snižuje hladinu cholesterolu, který ucpává arterie, čímž se snižuje tok krve do mozku.

Zdroj: Magazine Lancet, The Female Brain, Mercola.com, ET Rolls – The Journal of neuroscience, 2004 – Neuroscience , MW Schwartz – Journal of pediatric, Neuropsychopharmacology, Psychoneuroendocrinology, Daily Mail, Nature Neuroscience, The Rutgers University, University of Maryland Medical Center, Biological Psychiatry

 

Sledujte nás na Facebooku: www.facebook.com/healthbeautycz

Sledujte nás na Instagramu: www.instagram.com/health_and_beautycz

Tags: mozek pod lupou, paměť, potraviny pro mozek, dobrá paměť, kyselina listová, masné kyseliny

NYCE 1140x100 2