7 potravin, díky kterým omládnete

7 potravin, díky kterým omládnete

7 potravin, díky kterým omládnete

Zásadním předpokladem pro mladistvě vypadající pleť je dostatek kolagenu. Naše tělo ho však přirozeně vytváří ve velké míře pouze asi do 35 let. Poté začne pokožka ztrácet pevnost, pružnost a pomalu ochabuje. Znovu aktivovat kolagen můžete různě. třeba pomocí aktivních látek, dermatologických či kosmetických přístrojů nebo také stravou.

Proč je kolagen důležitý

Jde o ve vodě nerozpustnou bílkovinu, která je základní stavební hmotou všech pojivových tkání. Molekula kolagenu je tvořena především aminokyselinami glycinem, prolinem, hydroxyprolinem a hydroxylysinem. Kolagenní vlákna 
jsou měkká, ohebná, nepružná a vysoce pevná v tahu. Uvádí se, že 1 mm2 kolagenních vláken udrží až 50 kg.

Druhy kolagenu

V současné době je známo více než 27 různých typů kolagenu. Mezi nejrozšířenější patří typ I. Představuje 90 % kolagenu v organismu. Je přítomen v pokožce, šlachách, kostech a zubech. Naše tělo ho přirozeně vytváří jen asi do 35 let.

Sluneční záření, znečištěné ovzduší, volné radikály či kouření jsou také zodpovědné za rozpad kolagenu.

7 potravin:

Ryby

Proč je jíst posilují buňky, odbourávají tuk, potlačují záněty šlach a svalů.
Patří sem tuňák, losos, ryby s bílým masem
Jak často alespoň 1x týdně

Sladkovodní ryby jako tuňák a losos mají hodně dobrých tuků známých jako omega-3 mastné kyseliny. Při nedostatku omega-3 začne tělo vytvářet kožní buňky z nekvalitních tuků. Ty pak mohou být citlivé na toxiny či jiné vnější faktory, jako je mýdlo, pyl nebo některá jídla. Kožní buňky vytvořené ze správných tuků, jako jsou omega-3, nejsou tak náchylné na narušení toxiny a alergeny.

Červená zelenina

Proč ji jíst pomáhá aktivovat kolagen, chrání před slunečním zářením.
Patří sem rajčata, červená paprika a řepa
Jak často lze každý den.

Červenou barvu vytváří u těchto druhů karotenoid lykopen. Působí jako silný antioxidant, který chrání pokožku před působením volných radikálů, fungujejako přírodní ochrana před slunečním zářením, může snižovat riziko některých onemocnění a zároveň pomáhá produkovat kolagen a elastin.

Zelená zelenina

Proč ji jíst obnovuje produkci kolagenu.
Patří sem špenát, kapusta, brokolice, zelí, kadeřávek
Jak často lze každý den.

Přidání listové (tj. zelené) zeleniny 
do jídelníčku má rozhodující vliv na růst imunitních buněk a dobrou kondici střev. Kromě toho je bohatá na vitamin C, který je potřebný pro metabolismus aminokyselin, konkrétně pro vznik nekódovaných aminokyselin hydroxylysinu a hydroxyprolinu. Tím se podílí na syntéze kolagenu.

Oranžová zelenina

Proč ji jíst obnovuje produkci kolagenu, chrání před slunečním zářením.
Patří sem mrkev, sladké brambory
Jak často lze každý den.

Zelenina oranžové barvy, jako je mrkev či sladké brambory, obsahuje velké množství vitamin A, který brzdí produkci kolagenáz a elastáz zodpovědných za degradaci kolageních vláken. Zároveň zajišťuje lepší ochranu před UV zářením, prostřednictvím zvýšené produkce 
přirozeného filtru – melaninu.

Bobule

Proč je jíst podporují tvorbu kolagenu, aktivují imunitní systém.
Patří sem ostružiny, maliny, borůvky
Jak často lze každý den.

Bobulovité měkké plody obecně, zvláště pak borůvky, jsou vydatným zdrojem polyfenolů, mikronutrientů a vlákniny. Jsou významným zdrojem 
vitaminu C, s výraznými antioxidačními účinky a mají přímý dopad na mnoho procesů v lidském těle, jako je tvorba kolagenu, syntéza hormonů, aktivita imunitního systému či vstřebávání železa.

Bílý čaj

Proč ho pít zabraňuje stárnutí, 
pomáhá odbourávat tukové buňky.
Jak často lze každý den.

Bílý čaj obsahuje řadu antioxidantů, které zbavují tělo volných radikálů a byly prokázány i jeho hubnoucí účinky. Podle průzkumu prováděného univerzitou v Kingstonu ve spolupráci se společností Neal’s Yard Remedies může bílý čaj také chránit struktury bílkovin v pokožce, z toho nejvíce právě kolagenové struktury. Blokuje aktivitu enzymů, které kolagen štěpí.

Sója

Proč je jíst zabraňuje stárnutí, podporuje tvorbu kolagenu
Patří sem sójové mléko, tofu
Jak často 1x do měsíce

Sója patří mezi kontroverzní potraviny. Na jedné straně má vysoký obsah bílkovin, najdete v ní také spoustu aminokyselin, minerálních látek a vitaminů A a B, ale obsahuje i genistein a další fytoestrogeny, které mají hormonální účinek podobný estrogenu a podle nových studií mají vliv na imunitu – snižují produkci obranných protilátek.

Sdílet na sociálních sítích:

Mohlo by Vás zajímat