Alkohol

Alkohol

Ukazuje se, že alkohol neškodí tělu jen tím, že ničí štíhlou figuru. Může být i klíčovým spouštěčem několika typů rakoviny. Na co pozor?

 

Alkohol jako karcinogen

„Bylo prokázáno, že alkohol je rizikový faktor pro vznik rakoviny prsu, tlustého střeva a konečníku, pravděpodobné je i spojení s rakovinou jater,“ uvádí ve své publikaci Doba jedová 2 (Triton, 2012) prof. RNDr. Anna Strunecká, DrSc. „Hranice relativně bezpečné konzumace alkoholu se udává množstvím 16 g pro ženy na den, u mužů 24 g na den. To odpovídá jednomu dvanáctistupňovému pivu nebo 2 deci vína, popřípadě 50 mililitrům destilátu.“

Tělo nespaluje

Alkohol zpomaluje metabolismus a podporuje ukládání tuků v těle. Játra přeměňují alkohol na acetát, který je pak tělem využíván k výrobě energie a tuku. Jedna studie ukázala, že oxidativní metabolismus lidského těla po dvou drincích na několik hodin poklesne o 73 procent! Jiný výzkum ale zase potvrdil, že se lze alkoholovému zpomalení metabolismu bránit. Když spolu s alkoholem vpravíme do těla i L-carnitin. Tím se lze alkoholovému zpomalení metabolismu bránit. Optimální je, užijeme-li 1500 mg karnitinu před party a dalších 1500 mg po jejím skončení.

Chuť k jídlu

Víte, proč se alkohol často podává před jídlem, v podobě aperitivu?

Protože podporuje apetit. A to až na dobu 24 hodin! Studie dokázaly vztah mezi množstvím vypitého alkoholu a objemem následně zkonzumovaného jídla. Zkrátka: Čím více toho vypijete, tím více toho pak sníte. Po pár hodinách alkohol z těla vyprchá, ale nižší chuť k jídlu, abychom nějak vykompenzovali předchozí obžerství, se bohužel nedostavuje. Vlivem alkoholu mozek navíc uvolňuje dopamin, hormon potěšení (a závislosti). Více alkoholu, více uvolněného dopaminu. To má za následek jen obtížně ovladatelnou touhu po jídle a dalším alkoholu a vytváří se začarovaný kruh. Více alkoholu, silnější touha po dalším... V tuto chvíli už nejde jen o to, kolik kalorií obsahuje sklenka alkoholu, ale o energetickou bombu, která tělu neprospívá.

Kolik čeho vypít?

Příležitostná dvojka vína samozřejmě nezpůsobí metabolickou katastrofu – ovšem maximálně dvakrát týdně dvě sklenky lehčího piva nebo vína. A hned vzápětí si objednejte sklenici vody. Při cíleném hubnutí je ale nejvhodnější se alkoholu zcela zříci.

Pozor na Kortizol

I jen příležitostné pití alkoholu zvyšuje v těle produkci kortizolu – hormonu, který při hladovění rozkládá bílkoviny svalů, ale naopak podporuje ukládání tuků. Svalové buňky mají třináctkrát vyšší energetické nároky než ty tukové a ztráta svalové hmoty může vést k obrovskému zpomalení metabolismu a následně ke zvýšení váhy.

Pozor na Testosteron

Alkohol také zapřičiňuje pokles testosteronu u mužů. Testosteron je přitom zásadní hormon pro svalový tonus a jeho kvalitu. Rovněž pomáhá spalovat tuk. Výsledek nekontrolovaného pití? Rostoucí břicho a stále hubenější paže a nohy.

Náš tip proti kocovině

Odstraňuje alkohol z krve, střev a dýchacího ústrojí. Díky speciální molekulární struktuře absorbuje jen škodlivé látky a prospěšné látky zůstávají bez ovlivnění. Užívá se dvěma způsoby. Buď aplikací třech až čtyřech lžic před, nebo minimálně pět lžic po požití alkoholu. Lze užívat i při kocovině. Buď se rozžvýká, nebo rozmíchá ve sklenici vody. Enterosgel, 225 g, 332 Kč, www.kocovina.enterosgel.eu

Co se v těle děje

Skupina amerických vědců nyní přišla na to, že etanol je schopen urychlit růst a rychlost dělení rakovinných buněk.

Pokud budou odborníci v budoucnu schopni tuto přeměnu zmařit, půjde o začátek cesty k důležitému cíli. Tým profesora Christophera Forsytha z Rush University Medical Center demonstroval, že buňky zasažené alkoholem ztrácejí těsné vazby s přilehlými buňkami – připravují se na migraci, stejně jako metastázující buňky. Alkohol tuto proměnu podporuje.

Kolik kalorií? Jako tuk

Alkohol obsahuje skoro dvakrát tolik kalorií co cukr a skoro stejné množství kalorií jako olej nebo sádlo. Dvěma deci suchého bílého nebo červeného vína do sebe vpravíte tolik kalorií jako pěti lžičkami másla. Pivo a míchané drinky obsahují kalorií ještě více, protože je v nich vedle alkoholu i cukr. Navíc málokdy zůstane u jedné sklenky.

Zjednodušeně řečeno: Posezení s přáteli v restauraci je pro tělo něco podobného, jako byste si vzali kostku másla a pojídali ji lžičkou. Alkohol navíc obsahuje tzv. prázdné kalorie: je téměř bez vitamínů, minerálů, vlákniny, proteinů nebo omega-3 kyselin.

Jak snížit riziko vzniku rakoviny způsobené alkoholem?

N-acetyl cystein (500 mg dvakrát denně)
Glutamin (3 g dvakrát denně)
Extrakt z ostropestřce mariánského (500 mg dvakrát denně)
Kurkumin (500 mg dvakrát denně)
Komplex vitamínů B

Méně je více

Některé průzkumy dokládají, že umírněné pití alkoholu je u dospělých osob spojeno s nižším rizikem vzniku srdečních chorob a diabetu. Jenže na druhou stranu: alkohol patří mezi jasné příčiny nejednoho z typů rakovinného bujení. Odborníci tvrdí, že opíjení se je pro organismus stejně škodlivé jako kouření – to také zvyšuje riziko výskytu rakoviny v ústech, jícnu, hltanu a hrtanu. Světová zdravotnická organizace zařadila už v roce 2004 alkohol mezi nejhrozivější karcinogeny. Ukázalo se totiž, že acetaldehyd (látka mnohem toxičtější než alkohol sám), který vzniká v játrech při rozkládání etanolu, se dostává dále do těla. Játrům trvá průměrně 12 hodin, než zpracují etanol obsažený v lahvi vína – to znamená, že po celou tuto dobu, ne-li déle, je organismus vystaven působení acetaldehydu. Studie ukázaly, že náruživí alkoholici, vystavující se vlivu acetaldehydu výrazně častěji než ti příležitostní, jsou více ohroženi rozvojem rozmanitých typů rakoviny. Skoro u 4 procent lidí, kteří v roce 2006 na celém světě zemřeli na rakovinu, byla zjištěna příčina v konzumaci alkoholu.

Náš tip
Kořenový škrob kuzu se prodává primárně jako zahušťovadlo. Kuzu ale vedle toho brzdí chuť na alkohol a pomáhá odstraňovat škody, které v organismu napáchal. Organic Kuzu, Mitoku, 50 g, 80 Kč, www.danfood.cz

Sdílet na sociálních sítích:

Mohlo by Vás zajímat